ABSTRACT
The
main objective of this study is to design an operational Waqf-based
model for financing religious education in south of Algeria, and validate it
through surveying the perceptions of various stakeholders towards the
acceptance of the proposed model.
The
study employed both librarian research and quantitative methods. Using various sources of secondary data, the
study studied the Islamic socio-economic role of Waqf system, various
methods of financing the development of Waqf properties, classical and
current educational Waqf-based experiences, and the legal aspect of Waqf
properties in Algeria. This background
study is to help us to design our own model.
In addition, the study collected primary data using self-administered
questionnaire in order to identify the key factors that influence stakeholders
to accept and support the proposed model.
The “ShÉribin” Educational Waqf Model designed in the study is based on three main elements, the
financing method, management style, and control system. The Model adopted Waqf Shares Scheme as a
method of financing both the primary and secondary projects through
establishing two separate Waqfiyah.
The management style adopted mixes the institutional NÉÐir model practiced in the early age of Islam
and the Western charitable organisation model.
Finally, judicial system will play the role of control over the work of
Religious Education Charitable Organization (RECO) established to manage the
project. The validation process of the
model employed the structural equation modelling to test the relationship
between a number of influencing factors including, the need for religious
education, Waqf awareness, Willingness to revive educational Waqf
and the credibility of Waqf management, on stakeholders’ attitude
towards accepting the proposed model.
The finding indicates that the Credibility of Waqf management is
the only factor that directly influences stakeholders to accept the model,
while the other factors; the need for religious education, and willingness to
revive educational Waqf have indirect influence on Stockholders’
acceptance to the model through Waqf awareness and the credibility of Waqf
management respectively.
ملخص البحث
يهدف الباحث في هذا البحث إلى تصميم نموذج وقفي عملي لتمويل التعليم الديني
في جنوب الجزائر، ثم طرحه على الجمهور في جنوب الجزائر عن طريق الاستبيان بغرض
التحقق من صحة النموذج و ملائمته. الدراسة اعتمدت منهجية البحث المكتبي لتحقيق
الهدف الأول والمتمثل في تصميم النموذج، بينما استخدمت الدراسة المنهجية الكمية
لبلوغ الهدف الثاني والمتمثل في التحقق من صحة وملائمة النموذج المقترح وكذا
اكتشاف العوامل المؤثرة على استعداد الناس في جنوب الجزائر لدعم النموذج
المقترح. مشروع "الشّاربين"
للوقف التربوي المصمم في الدراسة يرتكز على ثلاثة أسسس أساسية وهي طريقة التمويل،
أسلوب الإدارة، ونظام الرقابة. النموذج
اعتمد على الأسهم الوقفية كطريقة لتمويل المشروع الأولي )مدرسة الهداية(، والمشروع الثانوي )ملبنة الشّاربين(.
أسلوب الإدارة المعتمد في النموذج يجمع بين النموذج المؤسساتي للإدارة
الوقفية المعتمد في الإسلام وكذا النموذج الغربي لإدارة المنظمات الخيرية. النموذج يقترح إنشاء "المؤسسة الخيرية للتربية
الدينية" لتسيير المشروع وهي تتكون أساسا من مجلس للنظّار توكل إليهم مهمة
إدارة المشروع – المدرسة والملبنة- بينما تسند الإدارة المباشرة لملبنة
"الشّاربين" إلى شركة متخصصة تتفرع عن المؤسسة. الجمعية العامة للمؤسسة تتكون من ممثلين عن
الواقفين والمستفيدين، حيث تتولى مهمة الرقابة الداخلية على عمل مجلس النظّار
ومحاسبتهم. الركيزة الثالثة والأخيرة
تتمثّل في نظام الرقابة حيث يتكفّل الجهاز القضائي بمراقبة مجلس النظّار والسهر
على تنفيذ الشروط والأحكام المنصوص عليها وذلك بغرض حماية المشروع الوقفي واستبقاء
نفعه لصالح المستفيدين القانونيين. نتائج الدراسة الكميّة أظهرت أنّ المستجوبين في
جنوب الجزائر هم في أمسّ الحاج إلى التعليم الديني، ولديهم وعي كاف عن مفهوم الوقف
ودوره وخصائصه، كما أنّ المستجوبين أبدوا استعدادهم لإحياء الوقف التربوي، كما
أظهروا قبولهم لأسلوب الإدارة ونظام الرقابة المعتمد في النموذج، وأخيرا
المستجوبين قبلوا النموذج وأبدو استعدادهم للمساهمة نقدا في تنفيذه. النّتائج أظهرت أيضا أن مصداقية الإدارة
الوقفية -أسلوب الإدارة ونظام الرقابة المعتمد- هو العامل الوحيد الذي له تأثير
مباشر على موقف المستجوبيين نحو قبول المشروع، بينما العوامل الأخرى، الحاجة إلى
التعليم الديني والاستعداد لإحياء الوقف التربوي، لهم تأثير غير مباشر على قبولهم
للمشروع وذلك من خلال عاملي: الوعي بالوقف ومصداقية الإدارة الوقفية على
التوالي.
ملخص رسالة ماجستير الأخ سعيد ابراهيم بيوض
ملخص رسالة ماجستير الأخ سعيد ابراهيم بيوض
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق